Facebook nasıl Facebook’un en büyük reklam vereni oldu?

Facebook tarafından paylaşılan ‘Ad Archive Report’ verilerine göre, sosyal medya platformunun Mayıs ayı itibari ile Facebook’un politik reklamlara harcadığı rakam 12 milyar dolar. Bu da Facebook'u kendi platformuna bu alanda en çok reklam veren şirket yapıyor. 

Bir kıyaslama yapmak gerekirse Facebook’un reklama ayırdığı bütçe listede üst sıralarda yer alan ve geride bıraktığı isimler Başkan Trump’ın ‘Super PAC’i ve Senatör O'Rourke’un da aralarında olduğu kişi ve firmaların toplamına eşit. 

Peki Facebook’un bu reklam politikasının arkasındaki ana motivasyonu ne? 

Kuşkusuz ana sebep 2016’daki ABD seçimlerinde platformunun sahte haber yoluyla yapılan seçim manipülasyonuna refleks geliştirememesi. Bu nedenle sıkça eleştiri oklarının hedefi olan Facebook, kaybettiği güveni yeniden tesis edebilmek adına geçmişe oranla daha agresif bir reklam politikası izliyor. 

Şirketin bu politikası çerçevesinde geçtiğimiz dönemde ABD’nin önde gelen televizyon kanallarında da reklamlarının sıklıkla yer aldığını gördük. Facebook’un ülkemizde de tam sayfa ilanlar ile kullanıcılarını sahte haber konusunda bilgilendirmeye çalıştığına şahit olmuştuk. 

Facebook’a yönelen eleştiriler sadece dışarıdan değil şirketin içinde de geliyor. 2014 yılında rekor fiyata WhatsApp’ı Facebook’a satan uygulamanın kurucusu Brian Acton, Facebook’un kullanıcı gizliliği konusundaki politikalarını “Bir seçim yaptım. Kullanıcılarımın gizliliğini sattım ve her gün bu kararın ağırlığıyla yaşıyorum” sözleri ile eleştirmişti. 

Acton Merkezi İngiltere'nin başkenti Londra'da bulunan Cambridge Analytica adlı veri analiz şirketinin yaklaşık 50 milyon Facebook hesabından veri topladığı ve bu verileri ABD seçimleri ve Brexit referandumunu etkilemek için kullandığı iddiasının ardından ‘delete Facebook’ (Facebook’u silin) kampanyasına destek vermişti. 

FACEBOOK’TA YAPRAK DÖKÜMÜ  

2011 yılındaki Instagram’ı, 2014’te ise WhatsApp’ı alarak sosyal medya devi lakabına kavuşan platform, son yıllarda önemli isimleri bir bir kaybediyor. Facebook’taki yaprak dökümü 2017 yılındaki Acton istifası ile başlamış, onun ardından WhatsApp’ın bir diğer kurucusu olan Jan Koum Mayıs ayında gemiyi terk etmişti. 

Geçtiğimiz ay Instagram’ı kuran ve Facebook’a satışından sonra da uygulamanın başında kalan iki isim olan Kevin Systrom ve Mike Krieger Facebook’tan ayrılma kararı aldı. İkili her ne kadar ayrılık nedenini "Merakımızı ve yaratıcılığımızı keşfetmek için ayrılıyoruz" şeklinde açıklasa da Facebook ile bir süredir fikir ayrılığı yaşadıkları basına yansıyordu. 

Facebook’tan istifa eden son isim ise sosyal ağın 2014’te satın aldığı sanal gerçeklik şirketi Oculus’un kurucusu Brendan Iribe oldu. İribe’nin ayrılık nedeninin de “fikir ayrılığı” olduğu konuşuluyor. 

ZUCKERBERG: GİDEREK YALNIZLAŞAN ADAM 

Şirketinin kaybolan itibarının yanı sıra bir bir yol arkadaşlarını kaybeden Zuckerberg, kuşkusuz kariyerinin en zor yıllarını yaşıyor. 

Zuckerberg, veri sızıntıları ve sahte haberler konusunda son bir yıldır oldukça çalkantılı bir dönem geçiren sosyal medya devi Facebook'u düzeltmek için şirketin zamana ihtiyacı olduğunu sıklıkla dile getiriyor. 

Facebook’un içinde bulunduğu bu durumundan reklam politikası ile çıkıp çıkamayacağını zaman gösterecek. Ancak su götürmez bir gerçek var ki o da itibarı zedelenen ve yol arkadaşlarını kaybeden sosyal medya devinin bu süreçten oldukça yıpranmış bir şekilde çıkacağı. 

ETİKETLER